måndag 9 augusti 2010

Husby Marathon Programme på DN-galan







I fredags var det DN-galan och Diamond League i stan och HMP var på plats för att ta del av friidrottsfesten. Det var första gången som vi skulle se en friidrottstävling IRL så förväntningarna var höga i synnerhet med tanke på Bolt och Gays närvaro. Vi var 30 personer från Husby Marathon Programme och stämningen var på topp.

Vi kom till ett utsålt - eller snarare överfullt - Stadion där det var näst intill omöjligt att hitta några sittplatser på de onumrerade sittsektionerna. Vi blev hänvisade av funktionärer till vad som senare visade sig vara "Aktivas läktare". Här satt vi tillsammans med en massa andra glada människor utan att störa någon när en rabiat funktionär - Vargen - kom inspringande. Vargen kom från ingenstans och vrålade: NI SKA UT! UT HÄRIFRÅN, FÖRSVINN! ALLA NI SKA UT NU! Alla tittade smått chockade på Vargen som slet tag och ryckte upp några HMP-deltagare och fortsatte vråla: UUUUUUT! FATTAR NI INTE, NI FÅR INTE SITTA HÄR! Jag bad Vargen lugna ned sig, tilltala oss med en vänligare ton samt förklara vad problemet var. Vi hade faktiskt köpt biljetter och blivit hänvisade till den läkare där vi nu befann oss. Vargen sa att det var de aktivas läktare och att han sagt åt oss tio gånger att vi inte fick sitta där. Alla vi skulle ut omedelbart.

För att göra en lång historia kort var detta bland det konstigaste jag varit med om i ett professionellt sammanhang. Jag, och jag tror att jag talar för alla som var på plats, har aldrig varit med om en så respektlös behandling som den Vargen bjöd på i fredags. En sämre start på kvällen har jag svårt att föreställa mig. Efter incidenten delade vi upp oss i mindre grupper för att ha en rimlig chans att få se tävlingen sittande. Efter en småseg start höjdes tempot när det blev dags för männens 3 000 meter hinder. Sverige representerades av Mustafa Mohamed som sprang bra men hade svårt mot världseliten. Höjdpunkten på kvällen var 100-metersfinalen där Tyson Gay slog Usain Bolt med ganska god marginal. Bortsett från Vargens behandling och trängseln på läktaren blev kvällen uppskattad. Siavash fick snacka lite om Kistaloppet med Mustafa Mohamed. Danayt tog tillfället i akt att göra detsamma med OS-mästarinnan Meseret Defar.

/David

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar