Det finns ett stort intresse nuförtiden kring socialt entreprenörsskap och CSR (Corporate Social Responsibility). I Sverige har t.ex. Kinneviks satsning - Playing for Change - med Sophie Stenbeck som poster girl fått stor hype och det är roligt att ämnet uppmärksammas. En fråga som många ställer sig är dock om socialt entreprenörsskap och CSR egentligen bidrar till samhällsnyttan. Blir världen bättre av att företag har ett socialt ansvar vid sidan av att maximera vinst? Ska företag ens ha en annan uppgift än att generera värde till dess ägare?
Frågorna är många men svaren är inte alltid lika självklara. För att bättre förstå företag som drivs av sociala mål har London School of Economics påbörjat en omfattande studie i ämnet - SELUSI. 800 företag och organisationer runt om i Europa kommer att ingå i studien och år 2012 kommer en tjock rapport. I Sverige sitter ett antal research analysts på Handelshögskolan i Stockholm och intervjuar företagsledare, beslutsfattare och sociala entreprenörer. Eftersom Husby Marathon är up-and-coming blev vi tillfrågade att vara med i undersökningen och ställde självklart upp på en intervju. Studien finansieras av EU och genomförs i samarbete med Harvard Business School, Handels, IESE Business School i Barcelona m.fl. Läs mer om SELUSI på www.selusi.eu.
Husby Marathon sätter orten på kartan. Du vet hur vi gör.
Ha det gott!
/David
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar