fredag 22 oktober 2010
Handelskammarnästet - summering
Igår var vi på Handelskammaren i Stockholm och lyssnade på entreprenörer som pitchade sin affärsidéer. Enteprenörerna fick några minuter på sig för att övertyga juryn (Douglas Roos, Gabriel Urwitz och Gunilla von Platen) om att deras idéer var goda business cases. Här är listan på affärsidéer som pitchades:
- SMS-shopping. I reklam för produkter lägger annonsören in en produktkod. Du skickar ett sms med koden och får produkten hemskickad.
- Portabel energi med solcellsplatta. Plattan laddas upp i solen och lagrar energi så att du exempelvis kan ladda din mobiltelefon tre gånger.
- Investering i och samsponsring av artister. I stället för att lägga stora pengar på traditionell reklam kan företag avsätta pengar för att sponsra musikartister och events.
- M-Learning. Via mobiltelefonmjukvaran kan företag utbilda sin personal.
- Avloppsfilter för rening av avfallsvatten. Ett filter för villaägare som ser till att avfallsvattnet inte innehåller skadliga ämnen som fosfor och kväve.
- Löparcommunity för tjejer - mjukvara. En webblösning där tjejer kan boka löparrundor och springa tillsammans.
Det var genomgående en skön stämning och bra pitchar. Vinnaren blev pitchen för solcellsplattan som övertygade juryn om produktens potential på flera stora marknader.
Douglas Roos passade även på att uppmana publiken att springa Kistaloppet när han såg Daniel i Kistaloppet-hoodien. Sammanfattningsvis var det en rolig och inspirerande kväll. Tack till Drakarna, Kista Science City och Handelskammaren i Stockholm för ett bra event!
/David
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar